Dane teleadresowe Urzędu Miasta

09.02.2012

14:04

Anna

URZĄD MIASTA
07-300 Ostrów Mazowiecka
ul. 3 Maja 66

Centrala 29 679 54 50
Tel. sekretariat 29 679 54 55 lub 56
Fax. 29 679 54 22

e-mail: poczta@ostrowmaz.pl

czytaj więcej »mehr »????? ?????? »

Aktualności

Ostrów Mazowiecka w Projekcie Badawczym „Trendy Rozwojowe Mazowsza”

16.09.201112:15

Anna

17 sierpnia 2011 r. odbyło się spotkanie burmistrza Władysława Krzyżanowskiego z Marcinem Mazurem z Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN

17 sierpnia 2011 r. odbyło się spotkanie burmistrza Władysława Krzyżanowskiego z Marcinem Mazurem z Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk (PAN), w którym udział wzięli także zastępca burmistrza Zbigniew Gałązka, sekretarz miasta Tadeusz Legacki, skarbnik miasta Anna Wilczyńska, kierownik Biura Inwestycji Dariusz Chmielewski oraz przedstawiciel Wydziału Promocji Anna Kacpura.
Spotkanie było wynikiem udziału Miasta Ostrów Mazowiecka w Projekcie Badawczym „Trendy Rozwojowe Mazowsza” realizowanym dla Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego przez Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. Stanisława Leszczyckiego Polskiej Akademii Nauk.
Zadaniem Projektu jest dostarczenie wiedzy na temat czynników, uwarunkowań i skutków analizowanych procesów rozwoju gospodarczego województwa mazowieckiego z uwzględnieniem ich wymiaru społecznego i przestrzennego.

Wiedza ta będzie przesłanką, która może służyć weryfikacji i aktualizacji dokumentów programowych dotyczących rozwoju województwa. Działania planistyczne muszą opierać się na mocnych podstawach informacyjnych. Aktualność informacji i wiedza na temat przebiegu procesów rozwoju i ich trendów oraz skuteczne instrumentarium planistyczne to warunki skutecznego zarządzania zrównoważonym rozwojem Mazowsza, które posiada potencjał by stać się konkurencyjnym, a zarazem atrakcyjnym osiedleńczo i lokalizacyjnie regionem Polski i Europy, budującym swoją przewagę konkurencyjną na kapitale społecznym i prawidłowo ukształtowanych relacjach z obszarem metropolitalnym Warszawy.
Rezultatami projektu będą m.in. kompleksowa diagnoza rozwoju społecznego i gospodarczego, identyfikacja barier rozwojowych, modele, prognozy i scenariusze rozwoju Mazowsza, rekomendacje dotyczące kierunków rozwoju, stworzenie instytucjonalnych ram stałego monitorowania i prognozowania procesów rozwoju.
Miasto Ostrów Mazowiecka przystąpiło do programu w marcu tego roku. Jednym z elementów udziału w programie jest wypełnianie szeregu ankiet, które były kierowane prawdopodobnie do wszystkich gmin województwa mazowieckiego, zawierających m.in. informacje na temat zagadnień społeczno-demograficznych, infrastrukturalnych i ogólnorozwojowych. Pytania dotyczyły m.in. oceny zachodzących zjawisk i procesów na obszarze miasta i jego otoczenia.
Dokonano analizy otrzymanych ankiet i spośród wszystkich gmin z terenu województwa mazowieckiego, wybrano 15, które wyróżniały się pod kątem określonego kryterium. Wśród tej piętnastki znalazło się miasto Ostrów Mazowiecka. Jednym z kryteriów znalezienia się w tej piętnastce były dochody własne gminy, do których zaliczają się m.in. podatki od nieruchomości, od środków transportowych, od czynności cywilno-prawnych, wpływy z opłat. Z analizy danych statystycznych Instytutu PAN wynika, że Ostrów Mazowiecka charakteryzuje się jednym z najniższych dochodów wśród gmin miejskich na Mazowszu.
M. Mazur zwrócił się do władz miasta o wyrażenie opinii na ten temat. - Obraz miasta nie wskazuje na to, że mamy niskie dochody, powstają nowe osiedla domków jednorodzinnych, nowe obiekty handlowe - powiedział burmistrz. - Choć z drugiej strony wynagrodzenia dla pracowników, również Urzędu Miasta, są niskie. Powodem niskiego dochodu gminy może być migracja mieszkańców za pracą np. do Warszawy czy za granicę. Wówczas osoba zameldowana jest w Ostrowi, ale jej dochód osiągany w mieście jest „zerowy”. - Mamy duże dochody z podatku PIT od przedsiębiorców, zaś dochody z wynagrodzeń niskie, stąd dochody gminy przedstawiają się w ten sposób - powiedziała skarbnik miasta. - W mieście jest bardzo dużo prężnie działających firm zatrudniających wielu mieszkańców sąsiednich gmin - powiedział zastępca burmistrza. - Jesteśmy liderem, jeśli chodzi o firmy transportowe, z tego powodu powstało właśnie u nas Stowarzyszenie Przewoźników Krajowych i Międzynarodowych oraz Spedytorów Ziemi Ostrowskiej - dodał burmistrz. - Średni dochód podatkowy odnoszący się do zamożności mieszkańców, wynosi w Ostrowi ok. 1200 zł - powiedział kierownik BIN. - Wskaźnik ten powoduje, że przy aplikacji po środki zewnętrzne, traktowani jesteśmy jako gmina bogata w kategorii miast powyżej 20 tys. mieszkańców. Brak jest w tym przypadku polityki spójności, skoro z badań wynika, że dochody własne mamy niskie, dlatego więc napotykamy na bariery przy pozyskiwaniu środków zewnętrznych. W latach 2004-2006 nie kwalifikowaliśmy się do przyznania środków, ponieważ były kierowane do gmin wiejskich do 20 tys. mieszkańców. Z kolei przy podziale środków strukturalnych powiat ostrowski (a więc i Miasto Ostrów Mazowiecka), został wykluczony z tego dofinansowania, gdyż czynnikiem decydującym była liczba pracowników ze sfery przemysłu, którzy stracili pracę. Jak zauważył burmistrz - gdyby Ostrów była gminą miejsko-wiejską, wpłynęłoby to pozytywnie na jej rozwój i ułatwiło pozyskiwanie funduszy unijnych, jak to ma miejsce w Wyszkowie, które to miasto było jeszcze 40 lat wstecz małym około 8-tysięcznym, a dzisiaj już nieco z większą liczbą mieszkańców jak Ostrów Mazowiecka.
Wynikiem realizacji projektu „Trendy Rozwojowe Mazowsza” będzie szereg produktów w postaci:
- bazy danych stanowiącej kompleksowy zbiór informacji społeczno-ekonomicznych o województwie mazowieckim,
- kompleksowej diagnozy społeczno-ekonomicznej, opisującej rzeczywiste podłoże zachodzących przemian w społeczności i gospodarce województwa,
- modeli rozwoju Mazowsza: makroekonomicznego i społecznego, jako systemowych rozwiązań w dziedzinie przewidywania zmian społeczno-ekonomicznych w regionie,
- prognozy rozwoju na najbliższy okres realizacji polityki rozwoju województwa,
- pięciu raportów rocznych z badań naukowych, spośród których najistotniejsze będą:
• I Raport prezentujący badania i diagnozę przeprowadzone do roku 2011 włącznie (przygotowany na koniec 2011 r.)
• II Raport podsumowujący projekt (w 2014 r.),
- Zespołu Prognoz i Analiz jako wyspecjalizowanego zespołu zajmującego się monitorowaniem zmian w regionie, który będzie kontynuował prace badawcze oraz wdrażał stworzone instrumenty umożliwiające przewidywanie zmian społeczno-gospodarczych na Mazowszu.
Efekty realizacji projektu będą odpowiedzią na dotychczasowy brak prognoz i modeli rozwoju dla województwa mazowieckiego oraz brak określonego systemu monitorowania zmian społecznych i gospodarczych na Mazowszu.
W wyniku realizacji projektu województwo mazowieckie odniesie korzyści w postaci zidentyfikowania aktualnych problemów, barier i szans jego rozwoju, wdrożenia nowoczesnej procedury monitoringu procesów rozwojowych, wzmocnienia roli prognozowania w polityce rozwoju na Mazowszu. Wszystkie te efekty przyczynią się do sformułowania wstępnych założeń do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020. (Promocja Miasta)