strona główna mapa serwisu kontakt szukaj
Dane teleadresowe Urzędu Miasta
09.02.2012
14:04Anna
URZĄD MIASTA
07-300 Ostrów Mazowiecka
ul. 3 Maja 66
Centrala 29 679 54 50
Tel. sekretariat 29 679 54 55 lub 56
Fax. 29 679 54 22
e-mail: poczta@ostrowmaz.pl
Konferencja dla przedsiębiorców
01.02.201212:04
Małgorzata
Konferencja dla przedsiębiorców w ramach projektu „Urząd na miarę potrzeb i oczekiwań” odbyła się 27 stycznia 2012 r.
Konferencja dla przedsiębiorców w ramach projektu „Urząd na miarę potrzeb i oczekiwań”.
W piątkowe przedpołudnie, 27 stycznia 2012 r., w restauracji Ratuszowa zorganizowano w ramach realizowanego przez Miasto Ostrów Mazowiecka projektu „Urząd na miarę potrzeb i oczekiwań” konferencję dla ostrowskich przedsiębiorców. Projekt dofinansowany jest z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach poddziałania 5.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Modernizacja Zarządzania w Administracji Samorządowej. Tematyka konferencji dotyczyła korzyści współpracy w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego oraz inwestowania w oparciu o mechanizm finansowy Jessica.
W konferencji udział wzięli liczni przedstawiciele ostrowskich firm m.in. Bożena Kuczyńska firma Emma, Waldemar Brzostek firma Usługi Remontowo-Budowlane, Jerzy Pawluczuk prezes Spółdzielni Mieszkaniowej „Nasz Dom”, Andrzej Ogonowski dyrektor PKO BP, Agnieszka Siennicka Hurtownia Spożywcza, Mirosław Helcbergiel Towarzystwo Ubezpieczeń Uniqa S.A., Celina Ducka firma MTD, Janusz Hoffman prezes Spółdzielni Mieszkaniowej „Dom Młodych”, Ireneusz Szymański firma Ogrobud, Tomasz Koczara prezes Ostrowskiej Izby Gospodarczej, Janusz Kowalski Kancelaria Adwokacka, Adam Polak firma Orex, Jan Kaniecki przewodniczący Rady Nadzorczej ZGK oraz prezesi miejskich spółek: Andrzej Morawski prezes ZEC sp.z o.o., Kazimierz Zacharski prezes ZGK sp. z o.o., Mirosław Przastek prezes TBS sp. z o.o. Na konferencję przybył również burmistrz Władysław Krzyżanowski, pierwszy zastępca burmistrza Danuta Janusz, przewodnicząca Rady Miasta Hanna Sasinowska oraz naczelnik wydziału informacji, Promocji Miasta, Kultury i Sportu Urzędu Miasta Brygida Mościcka. Konferencję otworzył kierownik Biura Obsługi Inwestycyjnej Miasta i Pozyskiwania Zewnętrznych Środków Finansowych Urzędu Miasta Dariusz Chmielewski, inicjator realizowanego programu. Uczestników spotkania powitał burmistrz Władysław Krzyżanowski dziękując za udział w konferencji i zainteresowanie tematyką szkolenia. Burmistrz podkreślił, jak ogromną rolę spełnia ostrowski biznes w rozwoju naszego miasta i prawidłowym jego funkcjonowaniu. Zachęcał ostrowskich przedsiębiorców do podejmowania wspólnie z samorządem miejskim inicjatyw w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego oraz mechanizmie finansowym Jessica. Podkreślił również, że priorytetem dla ostrowskiego samorządu jest tworzenie sprzyjającego klimatu dla rozwoju przedsiębiorczości, stąd decyzja Rady Miasta o niepodnoszeniu w 2012 roku lokalnych podatków. Podziękował kierownikowi Dariuszowi Chmielewskiemu za inicjatywę przystąpienia Miasta do programu „Urząd na miarę potrzeb i oczekiwań”. Podziękował również pracownikom naukowym Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie dr Katarzynie Sobiech- Grabka i dr Aleksandrze Jadach – Sepioło za udział w konferencji i przygotowaniu wykładów na temat Partnerstwa Publiczno-Prywatnego oraz możliwości inwestowania w oparciu o mechanizm finansowy Jessica. Pierwszy zastępca burmistrza Danuta Janusz, mówiąc o lokalnej przedsiębiorczości, wskazywała, jak dobra kondycja ostrowskich firm bezpośrednio przekłada się na zwiększenie miejsc pracy i wzrost dochodów miasta. Poinformowała również o planach zorganizowania przez władze miasta spotkaniu z przedstawicielami biznesu, w celu przedyskutowania najważniejszych spraw dotyczących kierunków dalszego rozwoju miasta.
Podczas wykładu dr Katarzyny Sobiech – Grabki, słuchacze zapoznali się z tematyką dwustronnych korzyści modelu współpracy w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatenego. Spośród wielu definicji PPP, dr K. Sobiech-Grabka powołała się na najczęściej używaną, sformułowaną przez agencję ratingową Standard and Poor’s . PPP `jest długoterminową (umowy są zawierane na 15, 30 czy nawet 90 lat, w zależności od regulacji prawnych obowiązujących w danym kraju, a także natury projektu) współpracą sektora prywatnego i publicznego przy dostarczaniu wysokiej jakości usług publicznych dla społeczeństwa. W tego typu projektach każda ze stron odpowiada za te elementy, do których jest powołana i na których najlepiej się zna. Zgodnie z obowiązującą w Polsce ustawą o PPP o takiej formule można mówić, jeśli przedsięwzięcie jest w istotnym stopniu realizowane przez partnera prywatnego, którego działania muszą być połączone z eksploatacją, utrzymaniem lub zarządzaniem składnikiem majątkowym będącym przedmiotem partnerstwa. Istotą współpracy jest możliwie małe zaangażowanie środków publicznych do realizacji przedmiotu partnerstwa, strona publiczna przykładowo finansuje przygotowanie dokumentacji architektoniczno-budowlanej lub przekazuje nieruchomość, na której będzie realizowany projekt. Podmiot prywatny nie otrzymuje wynagrodzenia w formie zapłaty (jak w zamówieniu publicznym), ale eksploatuje składnik majątkowy przez czas określony w umowie, dający mu gwarancję osiągnięcia zwrotu z kapitału i zakładanego zysku. Docelowo, infrastruktura powstała w wyniku PPP, staje się własnością publiczną, partner prywatny może być jej właścicielem, dzierżawcą lub użytkownikiem przez określony czas. W przypadku projektów, w których nie można oczekiwać dochodów z komercyjnej eksploatacji powstałego składnika majątkowego (częsty przypadek np. w projektach rewitalizacyjnych, mieszkaniowych, edukacyjnych itd.), na podmiocie publicznym ciąży obowiązek zapewnienia wykorzystania powstałej infrastruktury, tak aby możliwe było osiągnięcie przez partnera prywatnego zakładanego zysku (przykładowo: zapewnienie odpowiedniej liczby użytkowników laboratorium czy basenu poprzez sfinansowanie studentom takich zajęć).
Partnerstwo publiczno-prywatne bardzo często oparte jest o metodę finansowania zwaną project finance. Project finance to specyficzna metoda finansowania, w sposób wyodrębniony ze struktur inicjatora (zwykle poprzez powołanie spółki inwestycyjnej dla zrealizowania tego zadania), projektów infrastrukturalnych, w której jedynym źródłem spłaty długu i zwrotów z kapitałów własnych użytych do finansowania projektu są przepływy pieniężne generowane przez projekt. Często jedynym zabezpieczeniem udzielanych kredytów są aktywa danego projektu. Z tą techniką z jednej strony związane są korzyści takie jak: rozłożenie ryzyka, finansowanie pozabilansowe, korzyści podatkowe, wysoki poziom dźwigni finansowej, z drugiej zaś wady: wyższy koszt kapitału, długi czas przygotowania projektu, dodatkowe koszty transakcyjne i możliwość wystąpienia konfliktów.
W kolejnym wykładzie dr Aleksandra Jadach- Sepioła przybliżyła zebranym tematykę możliwości inwestowania w oparciu o mechanizm finansowy Jessica. Inicjatywa JESSICA (Joint European Support for Sustainable Investment in City Areas) to mechanizm finansowy ukierunkowany na wspieranie trwałych inwestycji na rzecz rozwoju obszarów miejskich. Jest to wspólna inicjatywa powstała Komisji Europejskiej, Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) i Banku Rozwoju Rady Europy. Środki z Inicjatywy JESSICA mają dzięki preferencyjnie oprocentowanym pożyczkom wspierać projekty, które nie mają szansy na pozyskanie środków w warunkach rynkowych, z uwagi na specyfikę przedsięwzięć rewitalizacyjnych: zbyt niską rentowność inwestycji, ryzyko związane z długotrwałym charakterem, wymogi proceduralne banków (ocena ryzyka i zdolności kredytowej), element społeczny (traktowany zwykle drugoplanowo w ocenie projektu dokonywanej przez banki komercyjne). Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji Europejskiej nr 800/2008 potencjalnymi inwestorami mogą być jednostki samorządu terytorialnego, spółki komunalne, inwestorzy prywatni, partnerstwa publiczno-prywatne, organizacje pozarządowe i inni (podmioty prowadzące działalność gospodarczą). W chwili obecnej 5 polskich regionów znajduje się na różnych etapach wdrażania Inicjatywy JESSICA. Najwcześniej, jeszcze we wrześniu 2008 r., do jej implementacji zaczęło przygotowywać się województwo wielkopolskie. Szybko stało się europejskim liderem w tym zakresie i 29 kwietnia 2009 r. podpisano właśnie w województwie wielkopolskim pierwszą w Europie umowę o finansowaniu Funduszu Powierniczego JESSICA. W międzyczasie procedurę rozpoczęło również województwo zachodniopomorskie, a wkrótce potem pomorskie i śląskie. W 2011 r. do wdrażania Inicjatywy JESSICA przystąpiło również województwo mazowieckie, gdy 15 lipca Zarząd Województwa podpisał z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym Umowę o Finansowanie Funduszu Powierniczego JESSICA. Na wsparcie projektów służących rozwojowi miast w ramach JESSICI na Mazowszu przekazano środki z trzech działań Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Łączna suma środków w funduszu to około 160 milionów zł. Projekty z działań 4.3. i 5.2. muszą być ujęte w Lokalnych Programach Rewitalizacji. (PM)