Dane teleadresowe Urzędu Miasta

09.02.2012

14:04

Anna

URZĄD MIASTA
07-300 Ostrów Mazowiecka
ul. 3 Maja 66

Centrala 29 679 54 50
Tel. sekretariat 29 679 54 55 lub 56
Fax. 29 679 54 22

e-mail: poczta@ostrowmaz.pl

czytaj więcej »mehr »????? ?????? »

Aktualności

Debata w GP nr 1

04.04.201212:24

Anna

30 marca w GP nr 1 odbyła się debata na temat Nasza szkoła jako miejsce uczenia się demokracji i postaw obywatelskich.

30 marca 2012 roku o godz. 9.00 w Gimnazjum Publicznym nr 1 odbyła się debata na temat Nasza szkoła jako miejsce uczenia się demokracji i postaw obywatelskich. Inicjatorkami tego spotkania były uczennice Marta Kośnik z klasy IIe i Klaudia Markowska z klasy IIIe, które postanowiły wziąć udział w projekcie edukacyjnym „Szkoła demokracji” w ramach przygotowań do XVIII Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży.
Udział w debacie wzięli przedstawiciele samorządu lokalnego: Burmistrz Miasta p. Władysław Krzyżanowski, Przewodnicząca Rady Miasta p. Hanna Sasinowska, radny i nauczyciel biologii i chemii p. Bogusław Konrad, przedstawiciele Młodzieżowej Rady Miasta: p. Ilona Plewnicka – opiekunka MRM, Klaudia Dąbkowska – przewodnicząca MRM i Karol Michalik – członek MRM, p. dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki Dorota Ziemczyk wraz z prezydium Samorządu Uczniowskiego SP1, przewodnicząca Rady Rodziców p. Beata Grochowska, przedstawiciele grona pedagogicznego GP1: p. dyrektor Dorota Ambroziak, p. Maryla Borowa, p. Beata Łuniewska, p. Małgorzata Deluga, p. Ewa Subda – nauczycielki języka polskiego, a przede wszystkim ponad 20 przedstawicieli społeczności uczniowskiej Gimnazjum Publicznego nr 1.


Na początku organizatorki pokazały przygotowaną przez siebie prezentację multimedialną na temat pracy Samorządu Uczniowskiego i innych organizacji działających w szkole. Stała się ona punktem wyjścia do debaty opartej na 5 pytaniach kluczowych:
1. Czym jest demokracja?
2. Czy w szkole można w ogóle mówić o demokracji?
3. Czy i jak funkcjonuje demokracja w naszej szkole?
4. Co rozumiemy przez pojęcie postawy obywatelskie?
5. Po co w ogóle uczyć się demokracji i postaw obywatelskich? Co z tego mamy?


Zarówno uczniowie, jak i zaproszeni goście uznali, że szkoła jak najbardziej może być i jest miejscem uczenia się demokracji i postaw obywatelskich. Mówiono o działalności Samorządu Uczniowskiego, który nie tylko dba o to, by zapewnić uczniom trochę rozrywki poprzez organizowanie Kolorowych Dni albo Dnia Chłopaka czy Dziewczyny, ale też bierze udział w takich poważnych akcjach, jak Dzień Tolerancji. Poza tym uczniowie przywołali działalność powołanego demokratycznie przez nich samych Rzecznika Praw Ucznia, który pomaga w rozwiązywaniu różnych spraw i kłopotów.
Podkreślano wielokrotnie, że jedną z najlepszych form uczenia się postaw obywatelskich są organizowane w sposób demokratyczny wybory do SU. W naszej szkole poprzedza je kampania wyborcza. Kandydaci prezentują swoje programy, a następnie każdy uczeń ma możliwość zadania pytania podczas debaty wyborczej. Organizacją przebiegu wyborów zajmuje się specjalnie powołana komisja, przygotowująca karty do głosowania, listy wyborcze i lokal do głosowania z urną. Jeden z debatujących powiedział, że dzięki temu uczniowie mają możliwość uczestniczyć w zaszczycie wyboru swoich przedstawicieli.
Poza tym jedna z dziewcząt przypomniała, że przecież wszyscy uczniowie tworzą Samorząd Uczniowski i każdy może mieć wpływ na szkolną rzeczywistość – nawet poprzez takie proste sprawy, jak uzgodnienie planów wycieczkowych czy imprez klasowych. Funkcjonuje również skrzynka na pomysły, do której każdy może wrzucić jakiś pomysł na ubarwienie uczniowskiego życia.
Uczestnicy zwracali uwagę na to, że ważne jest też uczenie się wartości takich, jak wolność słowa, tolerancja, sprawiedliwość i patriotyzm. Bez tego demokracja stanie się tylko pustym słowem i zacznie przypominać ustrój totalitarny. Uczniowie mówili dużo zwłaszcza o tym, że w gimnazjum organizuje się uroczystości patriotyczne (posadzenie Dębów Katyńskich, wieczornice z okazji Święta Niepodległości), wystawy poświęcone ważnym wydarzeniom historycznym, zaprasza się świadków historii, np. przedstawicieli Związku Sybiraków, a nauczyciele zachęcają do udziału w projektach edukacyjnych, np. Opowiem Ci o wolnej Polsce czy Ślady przeszłości, i do uczestniczenia w miejskich obchodach ważnych rocznic narodowych.
Głos zabierali także uczniowie działający w różnych organizacjach – Szkolnym Kole Caritas, Ruchu Czystych Serc, harcerstwie, Kole PCK lub Młodzieżowej Radzie Miasta. Mówili o tym, że efektywne działanie wymaga bycia otwartym i wrażliwym na potrzeby innych, empatycznym. Tylko wtedy można myśleć o podejmowaniu takich działań, których celem jest pomaganie innym – przykładem może być praca wolontariacka z osobami starszymi.
Dyskutujący doszli do wniosku, że praca w takich organizacjach uczy przede wszystkim kreatywności, planowania, przewidywania, asertywności, dobrej organizacji, poczucia własnej wartości, patriotyzmu, odpowiedzialności, konsekwencji w działaniu, tolerancji, odwagi, umiejętności negocjacji. Jest to jeden z głównych powodów, dla którego warto brać udział w różnych szkolnych i pozaszkolnych działaniach. Wszyscy doszli do wspólnego wniosku, że dzięki społecznej aktywności i zaangażowaniu w życie szkoły łatwiej będzie stać się świadomym obywatelem, który w życiu dorosłym nie pozwoli na manipulowanie sobą i będzie mógł sam o sobie stanowić. Zauważono jednak, że w większości z tych organizacji pracują ci sami uczniowie, więc należałoby zachęcić więcej osób, by włączały się we wspólne działania.
Zaproszeni goście w swoich wystąpieniach podkreślali, że Gimnazjum Publiczne nr 1 w Ostrowi Mazowieckiej jest szkołą z dużymi tradycjami demokratycznymi. To, że uczniowie mówią, że są uczeni demokracji i postaw obywatelskich i doceniają wysiłek nauczycieli, świadczy, iż tradycje te są podtrzymywane i przekazywane kolejnym uczniowskim pokoleniom.
Na zakończenie debaty uczestnicy przystąpili do opracowania wniosków końcowych, które przedstawiamy poniżej:
1. W szkole każdy uczeń ma możliwość aktywnego udziału w pracach Samorządu Uczniowskiego, jednak należy zadbać o lepszy przepływ informacji o tym, co SU planuje i robi, np. pomyśleć o założeniu strony internetowej, by zaangażować więcej osób we wspólne działania.
2. Dobrze byłoby, aby szkolne organizacje nagłaśniały prowadzone przez siebie działania w szerszym zakresie i zachęcały do uczestnictwa innych uczniów.
3. Dzięki pracy na rzecz innych sami uczymy się podejmowania decyzji i brania odpowiedzialności za swoje czyny.
4. Dzięki włączaniu nas w tworzenie prawa szkolnego i do podejmowania decyzji jesteśmy bardziej świadomi swoich praw i obowiązków, umiemy z nich korzystać.
5. Widząc wymierne efekty swojej pracy teraz, chętniej zaangażujemy się w działania na rzecz środowiska lokalnego.
6. Dzięki społecznej aktywności i zaangażowaniu w życie szkoły łatwiej będzie stać się świadomym obywatelem, który w życiu dorosłym nie pozwoli na manipulowanie sobą i będzie mógł sam o sobie stanowić.

 

Organizatorki debaty Marta Kośnik i Klaudia Markowska - uczennice Gimnazjum Publicznego nr 1 W Ostrowi Mazowieckiej

 


 

 

miniatura

miniatura

miniatura

miniatura

miniatura