strona główna mapa serwisu kontakt szukaj
Dane teleadresowe Urzędu Miasta
09.02.2012
14:04Anna
URZĄD MIASTA
07-300 Ostrów Mazowiecka
ul. 3 Maja 66
Centrala 29 679 54 50
Tel. sekretariat 29 679 54 55 lub 56
Fax. 29 679 54 22
e-mail: poczta@ostrowmaz.pl
Konferencja dla organizacji pozarządowych
13.04.201215:13
Anna
W środę, 11 kwietnia 2012 r., w restauracji Ratuszowa zorganizowano konferencję dla organizacji pozarządowych.
W środę, 11 kwietnia 2012 r., w restauracji Ratuszowa zorganizowano konferencję dla organizacji pozarządowych, w ramach realizowanego przez Miasto Ostrów Mazowiecka projektu „Urząd na miarę potrzeb i oczekiwań”. Projekt dofinansowany jest z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach poddziałania 5.2.1 Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Tematem konferencji były „Dobre praktyki współpracy z NGO”.
Przybyłych powitała pierwszy zastępca burmistrza miasta Pani Danuta Janusz, która w imieniu Miasta prowadziła konferencję. Uczestniczyli w niej także: burmistrz miasta Pan Władysław Krzyżanowski, przewodnicząca Rady Miasta Pani Hanna Sasinowska, sekretarz miasta Pan Tadeusz Legacki, skarbnik miasta Pani Anna Wilczyńska, osoby odpowiedzialne za realizację projektu „Urząd na miarę potrzeb i oczekiwań”- kierownik Pani Krystyna Daulas, sekretarz Pani Aneta Zbiejczyk i księgowa Pani Monika Grabowska, przedstawiciel Urzędu Miasta do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi Pani Lidia Runo oraz przedstawiciele osiemnastu ostrowskich organizacji, w tym: Fundacji AMF Nasza Droga, Polskiego Czerwonego Krzyża, Polskiego Towarzystwa Oświaty Zdrowotnej, Ostrowskiego Towarzystwa Inicjatyw Kulturalno-Oświatowych OTIKO, Ludowego Klubu Sportowego „Ostrowianka”, Związku Kombatantów RP i Byłych Więźniów Politycznych, Stowarzyszenia „Bezpieczny Powiat Ostrowski”, Stowarzyszenia Rodziców Dzieci Specjalnej Troski „Podaruj Uśmiech”, Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków, Stowarzyszenia Rodzin Abstynenckich „Rodzina”, Ostrowskiego Stowarzyszenia „Razem-Więcej”, Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych „Przystań”, Stowarzyszenia Promującego Abstynencję i Zdrowy Styl życia „Zacznij Od Nowa”, Ostrowskiego Stowarzyszenia na Rzecz Bezpieczeństwa Miasta i Powiatu, Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych „Iskierka”, Polskiego Związku Niewidomych, Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów, parafialnego zespołu CARITAS. Wśród uczestników byli zarówno prezesi organizacji, jak również współpracownicy. Wypełnili oni ankiety zawierające szereg pytań z zakresu działania organizacji, problemów, z jakimi się borykają, a także opisali swoje osiągnięcia, sukcesy i realizowane projekty.
Wykładowcy omówili podczas spotkania najważniejsze zagadnienia związane z funkcjonowaniem organizacji pozarządowych, przedstawili możliwości pozyskiwania środków, a także warunki współpracy z samorządem i jednostkami przyznającymi dotacje. Na temat najważniejszych zmian prawnych, a tym samym szans i wyzwań dla NGO mówił doradca Wojewody Mazowieckiego Pan Andrzej Rybus-Tołłoczko. Na początku wystąpienia wspomniał, że wspólnie z Panią D. Janusz działa w Mazowieckiej Radzie Działalności Pożytku Publicznego. Jak mówił rada ta jest formą fakultatywną, może funkcjonować w każdym samorządzie pełniąc funkcję konsultacyjną, a w jej skład wchodzić mogą przedstawiciele NGO, urzędnicy oraz radni. Poruszył też zagadnienia związane z nowelizacją ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, która weszła w życie 12 marca 2010 r., wprowadzająca m.in. zmiany w procedurze otwartego konkursu ofert, umożliwiająca wspieranie i powierzanie zadań organizacjom poza konkursami a także możliwość przyznawania tzw. „małych grantów”. Doradca Wojewody omówił również ustawę o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, która weszła w życie 11 lutego br., wskazując jednocześnie, kto takiej dyscyplinie podlega, kiedy można mówić o jej naruszeniu i jakie kary się z tym wiążą. Przedstawił również informacje na temat funkcjonującej w polskim prawie ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Omówił, jakie transakcje należy zgłosić do Głównego Inspektora Finansów, jak zachowywać środki bezpieczeństwa i analizować ryzyko, a także zachęcił do wprowadzania w organizacjach pisemnych procedur w zakresie przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy.
Program współpracy Wojewody Mazowieckiego z organizacjami pozarządowymi przedstawiła Pani Izabela Siander pełnomocnik Wojewody ds. współpracy z organizacjami. Omówiła obszary, w jakich ta współpraca jest prowadzona, a także przedstawiła sposób i okres realizacji programu, oraz praktyczne elementy pozwalające na budowanie dobrych relacji organizacji z samorządem, w tym m.in. fora i rady, użyczanie sal na spotkania, patronaty, konkursy czy rekomendacje. Program współpracy przewiduje tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz przedstawicieli właściwych organów administracji publicznej. Mówi również o wysokości środków przeznaczanych na realizację programu, przedstawia informacje o sposobie tworzenia programu oraz przebiegu konsultacji wraz z trybem powoływania i zasadami działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach.
Uczestnicy konferencji zapoznali się z przykładami działań podejmowanych przez różne organizacje pozarządowe w Polsce, które zaprezentował Pan Marcin Sobaszek członek Stowarzyszenia STOP (Stowarzyszenie Trenerów Organizacji Pozarządowych) a także specjalista ds. funduszy unijnych, od wielu zaangażowany w rozwój sektora organizacji pozarządowych.
Na zakończenie trwającego blisko cztery godziny spotkania, wykładowcom oraz uczestnikom podziękował burmistrz W. Krzyżanowski. Zauważył, jak wiele praktycznych uwag można było wysłuchać podczas konferencji oraz poznać aspekty prawne prowadzonej działalności społecznej, zaprosił też do dalszej współpracy. (PM)