Nowa inicjatywa radnych w sprawie diet
26.06.201311:56
Małgorzata
Projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad i wysokości diet przysługujących radnym Rady Miasta Ostrów Mazowiecka
PROJEKT
Uchwała Nr………………….
Rady Miasta Ostrów Mazowiecka
z dnia……………………………
w sprawie ustalenia zasad i wysokości diet przysługujących radnym Rady Miasta Ostrów Mazowiecka
Na podstawie art. 25 ust. 4 i ust. 6 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 594 i 645) uchwala się, co następuje:
§ 1
Ustala się każdemu radnemu dietę w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę w danym roku ustalanego Rozporządzeniem Rady Ministrów.
§ 2
Ustala się miesięczną dietę w wysokości:
1) Przewodniczącemu Rady Miasta 150%
2) Wiceprzewodniczącym Rady Miasta 110%
3) Przewodniczącym Komisji stałych Rady Miasta 100%
- diety o której mowa w § 1 z zastrzeżeniem postanowień art. 25 ust. 6 ustawy o samorządzie gminnym.
§ 3
Za każdą nieobecność radnych, o których mowa w § 1 i § 2 na posiedzeniu Rady lub Komisji potrąca się 15% diety określonej w § 1 i § 2.
§ 4
Traci moc uchwała Nr II/3/2002 Rady Miasta Ostrowi Mazowieckiej z dnia 4 grudnia 2002 roku w sprawie ustalenia zasad i wysokości diet przysługujących Radnym rady Miasta Ostrowi Mazowieckiej z późniejszymi zmianami.
§ 5
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta.
§ 6
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia
Przewodniczący Rady Miasta
Krzysztof Listwon
Uzasadnienie
Dotychczas obowiązująca uchwała w sprawie ustalenia zasad i wysokości diet przysługujących radnym Rady Miasta Ostrowi Mazowieckiej i jej dwie zmiany nie przystają do obowiązujących dzisiaj procedur, a przede wszystkim wprowadzają możliwość pojawienia się takiej sytuacji, jak było z Panem K. Laską, który pełniąc funkcję Przewodniczącego Rady Miasta w poprzedniej kadencji pobierał dietę w nieuprawnionej, zawyżonej wysokości. Propozycja Pana Przewodniczącego Rady Miasta K. Listwona nadal konserwuje ten stan rzeczy, a wręcz zawiera również błędne sformułowania. I to jest jedna przesłanka formalno-prawna do zmian w całości uchwały w sprawie zasad i wysokości diet przysługujących radnym.
Drugą poważniejszą przesłanką jest przekonanie społeczne, iż niemoralnym jest, by Przewodniczący Rady otrzymywał 220% diety zwykłego radnego, Wiceprzewodniczący Rady 140-100%, czy Przewodniczący Komisji stałych 120% diety zwykłego radnego. Ponadto obowiązująca uchwała zawiera możliwość szowinistycznego postępowania w stosunku do radnego tj. do dyskryminacji i wykorzystania braku tolerancji, przyznawania niektórym grupom uprzywilejowanej pozycji. Jak można warunkować wysokość diety obowiązkiem członkostwa radnego w jednej ze stałych komisji. (§ 2 uchwały Nr II/3/2002 Rady Miasta Ostrowi Mazowieckiej z dnia 4 grudnia 2002r. w sprawie ustalenia zasad i wysokości diet przysługujących Radnym Rady Miasta Ostrowi Mazowieckiej). Przecież uczestniczenie radnego w stałej Komisji jest elementarnym obowiązkiem radnego. Ale jeżeli jest takie sformułowanie po to, by dyskryminować, poniżyć i czynić odwet, takiego prawa nie można stanowić. Jeszcze bardziej kuriozalnym wpisem jest, że jeżeli radny nie jest członkiem Komisji, to otrzymuje dietę w wysokości 10%, ale pod warunkiem posiedzenia Rady (§ 3 uchwały Nr II/3/2002 Rady Miasta Ostrowi Mazowieckiej z dnia 4 grudnia 2002r. w sprawie ustalenia zasad i wysokości diet przysługujących Radnym Rady Miasta Ostrowi Mazowieckiej). Takiego kuriozum na pewno nie ma w Polsce. Wreszcie wszyscy radni za przykładem burmistrza który podjął wobec siebie decyzję 2,5 roku temu obniżenia wynagrodzenia o 25% w stosunku do swojego poprzednika, winni zachować powściągliwość w gratyfikacjach dla siebie w dobie kryzysu.
Grupa Radnych